zondag 18 mei 2014

Family Time

Hai hai to all!

Zoals velen onder jullie weten kwam ook een stukje familie naar dit prachtige land, al had iedereen er zo z'n eigen mening over ;)

Eerst was het de beurt aan mamsie en pap vergezeld van Tante Ghislaine en Nonkel Gilbert!
Ze kwamen, als ik heel eerlijk mag zijn, op het exact juiste moment! Ik voelde dat de heimwee wel begon te komen... Hoewel ik het hier enorm naar m'n zin heb, mis ik m'n thuis natuurlijk wel...

We hadden 8 dagen om goed te vullen!

Beginnen deden we met een dagje door Paramaribo. Vertrokken vanaf het hotel richting Fort Zeelandia, Waterkant, richting de Centrale Markt waar ze hun ogen uitkeken van al het fruit, vlees en vis, ... . Na de centrale markt zijn we door het hart van de stad gewandeld, door de Keizerstraat, richting Zus&Zo om te lunchen!





 Gidsen doorheen Paramaribo, het zou mij echt goed afgaan!




 Ik kon jullie deze foto niet achter houden...  De man gaat z'n bootje in en hij had zo veel charisma dat we hem moesten trekken! Maar toen die z'n bootje weer uit kwam deed die z'n shirt naar boven, z'n broek naar beneden en daar stond die dan... Niet eens te plassen ofzo, gewoon staan... Ik was in shock! Niet door de grootte maar eerder door wat hij deed... Het zal je vader maar wezen! XD 

De Centrale Markt


 Kruiden en planten van het diepste van het binnenland! Van kruiden die je hoest verhelpen tot planten om de puni puni mee te wassen, je vind het allemaal!



 Het vis en vlees gedeelte, hier hebben ze nog nooit van hygiëne gehoord... Al eten we wel ALLEMAAL dit vlees in deze stad!  (Pittig detail: mijn broer heb ik dit pas de laatste dag van z'n verblijf hier dit getoond, anders had hij niks meer gegeten denk ik :p ) 



En dan Hop, richting Zus&Zo voor de lunch!

Deze dag was zo weer voorbij! Nog even gezwommen, gedoucht en in de pletsende regen richting de chinees voor het avondmaal.
Lekker moe in ons bed gekropen en op naar dag 2!

Begonnen met een bezoek aan de kerk van mevrouw Masé, de bode van "The Women's Business Group".
Een heerlijke mis met zang en dans!




Na de kerk een korte stop voor lunch bij T'Vat.



Na de lunch zijn mamsie en pap en nonkeltje richting hotel gegaan en ben ik met TTG naar een festivalletje gegaan dat plaatsvond in de Palmentuin. Een mix van indianen en jamaicanen en heel veel sfeer!







Na deze dag was het eindelijk tijd op weer eens naar het binnenland te gaan en ze te laten kennis maken met het échte Suriname! De échte, mooie kant van dit prachtige land! 
We vertrokken om 5h30 s'ochtends richting Atjoni, zo'n 3 uur met de auto. Om van hieruit dan de boot de nemen richting onze eindebestemming: Gunsi.
Gunsi licht in Boven Suriname, aan de Surinamerivier. Een van de niet officiële Transmigratiedorpen aan de rivier.



Say Hello aan onze huisdiertjes in Gunsi!


Mam en pap kregen de honnymoonsuite, Nonkeltje in een hutje en een bed, ik en TTG hadden toch maar besloten de hangmatjes op te hangen! Verder meer!
Na het aankomen was er lunch en daarna de jungle in voor een stevige wandeling!
Waar zitten we juist? Gunsi ligt in Boven-Suriname, aan het bovenste stuk van de Suriname Rivier.







Jozef met z'n pompelmoes! Mmmmmm!!!! (De pompelmoes hé ;) ) 

Hier waren ze aan een boot begonnen maar de man heeft hem achter gelaten... Het is een uitgeholde boom uit een hard-hout soort en door dat te verwarmen kunnen ze die dan open trekken.
Na een stevige wandeling, een heerlijk stuk watermeloen! 

Heter dan heet snel het water in!
 Jep, we fished! En neen, niks gevangen met onze "moderne" vislijnen. Finalia met haar touwtje rond een stok heeft potverdikkeme héél veel gevangen!

En na het vissen en avondmaal zijn we op kaaimannenzoektocht gegaan! We hebben er eentje gespot en deze keer mooi laten zitten. Trouwens, ik denk dat we meer naar de lucht hebben zitten staren, ik toch zeker. De heerlijke sterrenhemel hier, ik heb er al 100 keer over gesproken en ik ga voor de rest van mijn leven hieraan blijven denken, de rust en kalmte die het brengt neem ik overal mee...


Daarna was het tijd om de hangmatjes op te hangen, een borgoetje voor het slapengaan met Josef en slapen!




 Ik slaap serieus nergens beter dan in m'n hangmatje! :D


De dag erna was 1 April, trouwdatum van de mams en de paps!
Ontbijt op bed! Ik moet eerlijk zijn, TTG en Jozef hebben alles gedaan en mij gewoon wakker gemaakt, maar dat is de schuld van mijn hangmat hoor :D Maar wel mee gaan brengen natuurlijk...





Na het heerlijke ontbijt en baden in de rivier, gingen we richting het dorp om te kijken hoe het leven in de transmigratiedorpen, die spontaan zijn opgestart na de bouw van de dam, is. 



En ook hier is er een airstrip!

 Eerst dachten we dat het een feestzaal was en in theorie is dat het ook eigenlijk...
Het is eigenlijk een "hal" waar ze, wanneer iemand sterft allemaal bij elkaar komen en ook dat is in dit land een feest...
 Omdat ze niet meteen een "koelruimte" hebben leggen ze de doden hier in dit huisje te rusten tot de begrafenis.
 Maar... Like always..
Borgoe na Sorgoe!
You'll figure it out!
We gingen een school bezoeken en op zich is dat niet echt verschillend dan bij ons...
De klaslokalen hebben geen ramen, de kinderen dragen allemaal (overal in dit land trouwens hetzelfde) hetzelfde uniform per leeftijdscategorie en aan de muur hangen enkele spreuken...



 Lokale barbershop!
Mams en paps onder de "Faja Lobi", de boom van de liefde!

Nog even een heerlijk biertje in een lokaal winkel/cafeetje en wat dollen met de kids achteraf... Om daarna weer op de boot te vertrekken richting Gunsi. 

 

Na nog een heerlijke lunch keerden we terug richting de stad. Eerst de boot, daarna het busje.
Onderweg nog even tanken en banden oppompen...
Onderweg stopten we nog bij een goudmijn waar mannen dag en nacht in de weer zijn om goud te zoeken uit tonnen en tonnen grond.



De volgende dag was het een dagje op het water. Eerst richting Nieuw-Amsterdam, daarna dolfijnen spotten, lunchen en richting de plantages.

Nieuw Amsterdam is een fort op het uiterste punt van Commewijne. Omringd door de 2 rivieren is dit het eerste punt dat je bereikt als je met de boot naar SU komt. 
Fort Nieuw Amsterdam werd gebouwd om ervoor te zorgen dat de stad en het binnenland zouden gevrijwaard blijven van gevaar.

Hier is onder meer een gevangenis gebouwd waar de zwaarste criminelen hebben ingezeten, buskruithuisjes, een prachtig park,...


 Na Nieuw Amsterdam de boot op om dolfijnen te spotten!
 Lunchen en richting plantage "Rust & Werk". Rust was er zeker!
Katoenbomen, Faya Lobi's, Manjabomen,...




 Hilarisch!
 Moet heerlijk zijn om in deze rust te leven... Althans voor een tijdje!
 Wandelen door de plantage, mooi maar HEET HEET HEET! 

Na de plantage was het alweer tijd om terug te gaan.
Na een dagje aan het zwembad was het tijd om nog een laatste tripje te maken. Dit keer richting het Brokopondomeer. Het is tenslotte een heel groot deel van de geschiedenis van SU.


 Met Kenny! Kent het district als z'n broekzak!
 Mama! <3

 Vissen op Piranha's!

 Brulapen spotten... Kleine beesten met een extreme grote mond waar een hels geluid uit komt!








Heerlijk laatste dag! De dag erna nog snel even naar de stad gewandeld, souveniertjes, nog even het zwembad in en dan richting de luchthaven... Ik vond het heerlijk om ze te tonen waar ik hier leef en wie ik hier ben en hoop dat ze er tenminste even veel van genoten hebben als ik om hen te kunnen vast pakken na iets meer dan 2 maanden!

Ik hou van jullie!
Tot snel! 
Jana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten