dinsdag 18 maart 2014

Subh Holi!

Holi Phagwa @ Onafhankelijkheidsplein & Palmentuin

Gisteren, 17 MRT, was het hier opnieuw een vrije dag. Deze keer voor Holi Phagwa, een feest van de Hindoestaanse bevolking waar we gretig aan deelgenomen hebben.

Even de achterliggende boodschap nog meegeven:
De dag ervoor, zondag dus, werd de heks verbrand die al het negatieve op zich hield. Hiermee gaan ze symbolisch alle negatieve zaken verbannen om het goede weer in te laten. De dag van Holi Phagwa zelf gaat men dan met felle kleuren gooien. Dit zorgt voor geluk en vrede. Je moet het op elkaar gooien en je zegt erbij "Subh Holi" (gelukkige Holi Phagwa). En dit alles is dan weer één groot feest. 

We zijn begonnen op de middag met feesten. Eerst richting een Hindoestaanse familie die ons had uitgenodigd om met hen te eten en te dansen. 





Daarna met z'n allen richting Onafhankelijkheidsplein & Palmentuin. Gratis festival in het midden van de stad met enkele duizend mensen. Een walm van kleur, stof, muziek, ZALIG!! Lustig Events had hier alles opgezet van podia, drankstanden, eetstanden, allemaal klaar voor een geweldig festival! Soms moest ik denken aan Couleur Café, het poeder is het enige dat daar nog aan mist.



 Stanley die even dacht dat z'n dreads naar de zak waren, hilarisch! Maar deze ochtend was er toch alles mooi uitwassen, niet zoals bij mij dus :p

 Zels de kleinsten vierden mee! O zo schattig met z'n Holi T-shirt!
 Laatste Borgoe-Cola en dan naar huis! Drank was zo duur en een hitte van ni normaal, dat de meesten toch lekker nuchter zijn gebleven en water hebben gedronken. Als de zon onder was ging het beter ;-)
 En dan met vuile voetjes naar huis!
Thuis nog "snel" gedoucht (een uur onder de douche) en in bed gedoken want iedereen was doodop na zo'n dag! Het was zalig! Héél blij dat ik dit mocht mee maken en alleen hiervoor zou ik elk jaar terug komen!

Vanmorgen opgestaan en toen zag ik er zo uit:

 Lichaam roze, rug blauw (maar dat bespaar ik jullie) tot onder mijn kont, haar heeft alle schijnen: geel, roze, blauw,.. En hopen dat het er maar snel uit gaat :p


Tot snel!
Jana

Geen opmerkingen:

Een reactie posten